MUZYKA. KLASA 7A,7B,7C
Drodzy uczniowie! Czy można malować dźwiękami? Otóż tak, bo każdy instrument inaczej brzmi.
Temat: Dźwięki jak barwy.(zapisz w zeszycie)
Jednym z najważniejszych aspektów jest „barwa dźwięku”, nazywana również tonem dźwięku. Barwa stanowi charakter dźwięku; decyduje ona o wrażeniach słuchowych, które sprawiają, że jeden instrument brzmi inaczej niż inny. To dlatego możemy usłyszeć różnicę pomiędzy skrzypcami a zniekształconym dźwiękiem gitary elektrycznej, skrzypce dają wrażenie ciepła i drewna, a brzmienie gitary jest zazwyczaj jasne i ostre.
Ta właściwość nie ogranicza się jedynie do instrumentów muzycznych. Dzięki barwie głosu możemy określić, z którym z naszych znajomych rozmawiamy przez telefon lub rozpoznać naszego ulubionego wykonawcę śpiewającego bez akompaniamentu.
Wszystkie z tych rozmaitych barw powstają przez połączenie dwóch rzeczy: drgań samego instrumentu i częstotliwości wytwarzanych przez te wibracje. Ogromny wpływ na wytwarzane wibracje ma zarówno rozmiar instrumentu, jak i jego kształt. Dlatego chrapliwy dźwięk harmonijki tak bardzo różni się od głębokiego dudnienia wiolonczeli.
Posłuchaj barw dźwięku różnych instrumentów tu:
https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/elementy-dziela-muzycznego/barwa-dzwieku
Wpisz do zeszytu tekst napisany pogrubioną czcionką. Nie wysyłaj notatki.:)