MUZYKA. KLASA 7A,7B,7C

przez | 20 maja 2020

MUZYKA. KLASA 7A,7B,7C

Drodzy uczniowie!  Czy można malować dźwiękami?  Otóż tak, bo każdy instrument inaczej brzmi.

Temat: Dźwięki jak barwy.(zapisz w zeszycie)

 

Jednym z najważniejszych aspektów jest „barwa dźwięku”, nazywana również tonem dźwięku. Barwa stanowi charakter dźwięku; decyduje ona o wrażeniach słuchowych, które sprawiają, że jeden instrument brzmi inaczej niż inny. To dlatego możemy usłyszeć różnicę pomiędzy skrzypcami a zniekształconym dźwiękiem gitary elektrycznej, skrzypce dają wrażenie ciepła i drewna, a brzmienie gitary jest zazwyczaj jasne i ostre.

 

 Ta właściwość nie ogranicza się jedynie do instrumentów muzycznych. Dzięki barwie głosu możemy określić, z którym z naszych znajomych rozmawiamy przez telefon lub rozpoznać naszego ulubionego wykonawcę śpiewającego bez akompaniamentu.

 

 Wszystkie z tych rozmaitych barw powstają przez połączenie dwóch rzeczy: drgań samego instrumentu i częstotliwości wytwarzanych przez te wibracje. Ogromny wpływ na wytwarzane wibracje ma zarówno rozmiar instrumentu, jak i jego kształt. Dlatego chrapliwy dźwięk harmonijki tak bardzo różni się od głębokiego dudnienia wiolonczeli.

   

Posłuchaj barw dźwięku różnych instrumentów  tu:

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/elementy-dziela-muzycznego/barwa-dzwieku

Wpisz do zeszytu tekst napisany pogrubioną czcionką. Nie wysyłaj notatki.:)

 

Print Friendly, PDF & Email