JĘZYK POLSKI. KLASA 8C
We wtorek:
Temat: O czym można przeczytać w dzienniku pisarza? Szczepan Twardoch o sobie.
Po odczytaniu fragmentów Dzienników 2007-2015 (s. 220-223) należy przepisać poniższą notatkę.
Dziennik Szczepana Twardocha nie jest typowym dziennikiem, bo:
- nie ma dat dziennych, tylko roczne,
- brak informacji o miejscu powstania zapisków,
- nie ma typowych dla tego gatunku zapisów,
- podejmowana tematyka jest różnorodna,
- pierwszoosobowa narracja czyni utwór bardzo subiektywnym,
- zapiski mieszają postawy – introwertyczną i ekstrawertyczną,
- nastrój potęgują stosowane środki stylistyczne (m.in. metafory, ironia).
Na zakończenie lekcji proszę napisać w zeszycie, kogo nazywamy introwertykiem, a kogo ekstrawertykiem.
Na wtorek to wszystko.
Środa.
Temat: O trudach porozumienia się ze światem – Magdalena Tulli Szum
Temat relacji międzyludzkich jest bardzo często podejmowany w różnych tekstach kultury. Również Magdalena Tulli podejmuje ten temat w swoim utworze. i
Tekst znajduje się na stronach podręcznika 224 – 227. Po jego przeczytaniu i zapoznaniu się
z pojęciem autokreacji napisz w zeszycie w kilku zdaniach odpowiedź na pytanie:
W jakich sytuacjach ty stosujesz autokreację, czyli „zakładasz maskę”?
A w czwartek
Temat: Uwaga! Błąd językowy!
Dziś lekcja gramatyki. W podręczniku ten temat znajduje się na stronie 284-286. O tym była już mowa, ale dla przypomnienia proszę przeczytać wiadomości na temat rodzajów błędów. Należy zrobić w zeszycie polecenia 4 i 12.
Ostatni dzień tygodnia, piątek.
Temat: Co rzeźby Aliny Szapocznikow mówią o człowieku?
Dzieła tej artystki możecie podziwiać na stronach 228 i 229 podręcznika. Są to jej dwa autoportrety. Obejrzycie je pod kątem:
- kształt, wielkość, kolor,
- materiał, z jakiego zostały wykonane,
- do jakich części ciała są podobne poszczególne elementy,
- dlaczego górna część rzeźby zawiera tylko usta i podbródek; co oznacza brak pozostałych elementów twarzy,
- jakie jest symboliczne znaczenie rzeźby.
Następnie wybierzcie jedną z rzeźb (Autoportret I, Autoportret II) i zapiszcie powyższe informacje (5 myślników) na jej temat w zeszycie jako notatkę.
Żegnam na weekend.